Sunday, 22 July 2012

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI TAMADUN ISLAM KEATAS MASYARAKAT EROPAH

1) FAKTOR ISLAM ITU SENDIRI
-Kegemilangan tamadun Islam adalah bepunca daripada ajaran Islam itu sendiri; di mana Al-quran dan Al-Hadis sebagai sumber rujukan utama.Dengan kemunculan awal Islam di Mekah dan tertubuhnya negara Islam yang pertama di Madinah, maka secara keseluruhan dapat mengubah cara hidup masyarakat Arab yang sesat, jahil dan tidak beradap kepada cara hidup yang beradap dan bertamadun dalam semua aspek, antara lain:

-Perubahan dari penyembahan pelbagai tuhan kepada Tuhan yang satu iaitu Allah S.W.T.Mereka telah meninggalkan kesesatan akidah, menuju akidah tauhid, dengan hanya menyembah Allah SWT yang Maha Esa dan Nabi Muhammad adalah sebagai pesuruhNya.Sebagaimana firmanNya dalam surah Al Hujuraat, ayat 15 seperti berikut: -Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang beriman, hanyalah orang-orang yang beriman kepada Allah SWT dan rasulNya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjihad dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah, mereka itulah orang-orang yang benar”

-perubahan masyarakat Jahiliah daripada hidup berpuak-puak kepada bersatu padu.Lazimnya berlaku di kalangan mereka, si kuat menindas si lemah, seperti kata pepatah “sesiapa yang kuat, mak mereka itulah yang kudrat.”Begitulah amalan masyarakat Jahiliah sepanjang masa.Kedatangan Islam mampu mengubah keadaan masyarakat demikian kepada kesepaduan ummah tanpa mengira suku, kaum, bangsa dan keturunan, asalkan beragama Islam.Mereka
semuanya bersaudara iaitu saudara seagama Islam.Mereka berpandukan kepada Al-Quran dan Al-hadis.

-Perubahan masyarakat jahiliah daripada gemar meminum minuman keras kepada minuman yang menyegarkan dan menyehatkan badan.Firmannya Allah SWT dalam surah Al Maidah, ayat 90 sebagai berikut:

Maksudnya:“Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (minuman) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib (dengan panah) , adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan.Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.”

-Perubahan masyarakat jahiliah daripada suka melakukan perzinaan kepada pernikahan yang dibenarkan Islam daripada hidup bebas kepada hidup yang berperaturan.
Maksudnya:“Dan janganlah kamu mendekati zina: sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”

2) FAKTOR GALAKAN PEMIMPIN DAN SIKAP UMMAH.
-Yang menjadi tunggak tamadun Islam yang kedua ialah faktor hubungan timbal balik antara galakan pemimpin dan sikap ummah itu sendiri.Usaha dan peranan mereka amat diperlukanuntuk meneruskan kesinambungan peranan yang telah dimainkan oleh faktor Islam itu sendiri.Semenjak dari perutusan Rasulullah SAW sebagai ketua agama dan pemimpin negara.Islam tidak pernah mengalami ketandusan pemimpin walau zaman kemunduran sekalipun.Mereka sentiasa di hormati oleh masyarakat sekeliling disebabkan peranan mereka menyelamatkan rohani dan meningkatkan keimananan ummah sebagaimana yang dikehendaki Allah SWT sehingga datangnya zaman kebangkitan Islam.Dengan itu jelas apa yang telah dididik dan diasuh oleh Rasulullah saw terhadap ummah telah membuahkan hasil terhadap pemikiran pemimpin pelapis yang mempunyai akidah yang teguh, memiliki akhlak yang mulia, memperlihatkan kepimpinan yang unggul.Sebagai contoh;
Saidina Abu Bakar r.a.Ketokohan beliau sebagai seorang ahli politik Islam yang terkenal, dapat dilihat menerusi kejayaannya menyatukan kembali umat Islam yang berpecah sebaik sahaja berita kewafatan Rasulullah tersebar

3) KESTABILAN SOSIO-EKONOMI DAN SOSIO POLITIK ANDALUS
-Pengajaran Al-Qur’an dan Al-Hadis tentang pentingnya ilmu pengetahuan serata galakan dan usaha gigih para pemimpin, bukan sahaja umat Islam mampu menguasai pelbagai ilmu pengetahuan, bahkan telah membawa kesan dengan peningkatan kestabilan sosio-ekonomi dan sosio politik sejagat.Kestabilan politik, ekonomi dan sosial di Andalus turut menjadi penyumbang kepada perkembangan ilmu pengetahuan.

FAKTOR PENGALIRAN ILMU ISLAM KE EROPAH
 Para sejarawan telah sepakat bahawa terdapat beberapa faktor yang mendorong pengaliran ilmu-ilmu pengetahuan islam ke Eropah iaitu hubungan diplomatik, , aktiviti penterjemahan, pembukaan Pulau Sicily, pembukaan Pulau Andalus (Sepanyol) dan Perang Salib.

a) Hubungan Diplomatik.
-Sejarah telah mencatatkan bahawa telah wujud hubungan diplomatik di antara negara-negara Eropah dengan negara Islam.Islam mengajar umatnya supaya berinteraksi antara satu sama lain baik berinteraksi secara vertikal deengan Allah SWT, mahupun berinteraksi secara horizontal sesama manusia dengan sesama makhluk Allah.Islam juga menyuruh umatnya mengutamakan perdamaian atau menerima perdamaian, jika diminta berbuat demikian oleh musuh, tetapi hendaklah berwaspada dan berserah kepada Allah SWT.Firman Allah dalam surah Al-Anfal, ayat 61 yang bermaksud;
 “dan mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakallah kepada Allah.Sesungguhnya Dia Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui”

b) Aktiviti penterjemahan
 Dalam masa peperangan Salib telah wujud hubungan kebudayaandan tamadun antara pihak Kristian dan Muslimin secara langsung atau tidak langsung.Kehadiran orang-orang Kristian di Eropah di negeri-negeri Islam, menyebabkan mereka banyak memperolehi pengetahuan dari tamadun Timur melalui interaksi mereka dengan orang-orang Islam dineeri-negeri dimana mereka berada.Mereka melihat secara langsung ketinggian tamadun Islam dalam pelbagai bidang Ilmu
pengetahuan, antara lain: bidang perubatan, pertanian, pendidikan, arkitektur, ketenteraan dan sebagainya

Orang-orang Eropah menetap di negeri-negeri Islam mengambil unsur-unsur tamadun Islm daan kemudiannya mereka bawa pulang kenegeri masing-masing.Semenjak mereka mengenali kecemerlangan tamadun Islam pada lingkungan abad ke 11 Masihi, maka makin tinggilah keinginan mereka untuk menyerap tamadun dalam kehidupan mereka sehari-sehari
 Setelah mereka berfikir bagaimanakah caranya supaya ilmu pengetahuan yang berguna itu masuk ke Eropah lebih cepat, golongan cendikiawan di kalangan mereka sependapat bahawa cara yang terbaik ialah penterjemahan.

Usaha penterjemahan tersebut, sebahagian besarnya dilakukan oleh cendikiawan di Universiti Islam di Sepanyol, Sicily dan cendikiawan Islam di Universiti Islam di Timur.Usaha penterjemahan buku berjalan pesatnya kerana mereka mempunyai pengetahuan kemaampuan untuk menterjemahkan buku-buku bahasa Arab ke dalam Bahasa Latin dan bahasa Eropah yang lainnya.

Usaha seperti ini berlangsung selama dua abad sehingga akhir abad ke-13 Masihi.Bangsa Eropah mempergiatkan lagi bidang ini dan mendirikan Institusi penterjemahan yang berfungsi sebagai institusi akademik, contohnya seperti;

 a) Institusi penterjemahan di Toledo.Penterjemah yang aktif dalam institusi ini antara lain;
-Ibrahim Ibnu Daud (1190) seorang Yahudi
-Herman (1272) warganegara Jerman
-Gerard (1187) dari Itali
yang mana mereka ini menterjemahkan bidang falsafah dan sebahagian kecil dalam bidang sains dan teknologi.

 b) Institusi penterjemahan di Palermo ibu negeri Sicily.Kaisar Faderick 11 amat menggalakkan usaha penterjemahan.Beliau mengirim para ilmuan untuk mencari buku ke perpustakaan di Timur Islam untuk diterjemahkan kedalam bahasa Latin dan bahasa Eropah lain.Diantara buku yang menarik perhatian Kaisar ialah karya Ibnu Rusyd dan melantik Michael Scott (1235M) untuk menterjemahkannya.

 Diantara buku Sains yang diterjemahkannya ialah;
a) “Al Madkhal ila-ilm Hayat al Aflak” karya Al Farghani yang diterjemahkan kedalam bahasa Latin oleh Yohannes Hispalensis dan Gerard pada tahun 1135M
b) “Al Tarikh Al Jalali” karya Umar al Khayyam diterjemahkan kedalam bahasa Eropah dan Latin.
c) Ibnu Nafis terkenal sebagai seorang doktok yang pertama kali menemui pengaliran darah.Orang yang boleh menyamai kepakarannya ialah seorang pakar bedah Islam di Sepanyol yang bernama Abu Qasim.Penemuannya itu mendahului 400 tahun berbanding dengan pakar Eropah yang bernama Hervey dan Michael Servet.Penemuan beliau di bidang ini amat mempengaruhi doktor-doktor Eropah seperti Ambroise Pare 1517-1590 dan Percivall Pott 1713-1788M.

4) Perang Salib
 Peperangan Salib berlaku sebanyak 8 kali dalam masa 2 abad diantara tahun 1097-1292M bersamaan tahun491-692 Hijrah.Perang Salib diambil dari nama ‘Salib’ sebagai lambang orang-orang Kristian.Dengan sebab itulah ramai beranggapan bahawa peperanganini juga dikatakan peperangan ‘agama’.Sebenarnya jauh dari itu bukan faktor agama sahaja yang menyebabkan
berlaku peperangan, malah wujud sebab –sebab lain yang lebih banyak.Menurut Prof.Dr.Ahmad Shalaby (1975:1-6) mengatakan diantara sebab-sebab itu ialah:
 1) sebab-sebab perdagangan
i. -ahli-ahli perniagaan Eropah sanggup mengeluarkan wang dan senjata untuk membantu peperangan Salib kerana mereka berkeinginan supaya dapat menakluki sesetengah dermaga-dermaga di sepanjang pantai Timur dan selatan Laut Mediterranean, terutama di Venice, Genoa dan Pisa.Tujuannya ialah supayadermaga-dermaga tersebut menjadi pusat perniagaan mereka di Timur dan wujud kesinambungan di antara perniagaan Eropah dengan perniagaan di Timur melalui jalan-jalan ini
ii. Perang Salib berlaku di Manzikert, Byzantin.
-Pada tahun 1071M telah berlaku satu pertempuran antara orang Islam yang dipimpin oleh Ali Arsalam dengan Emperor Rumanos IV bagi pihak Byzantin di Manzikert. Pertempuran ini merupakan satu pertempuran yang terbesar pernah berlaku di antara Islam dengan orang kafir.Pertempuran ini berakhir dengan kemenangan Islam.

No comments:

Post a Comment