1) Perubatan.
Apabila disebut ‘Perubatan Islam’ramai orang tertanya-tanya apakah sebenarnya maksud perkataan itu.Ada pula yang berpuas hati dengan fahaman mereka sendiri.Ramai pula yang tidak menyedari akan adanya sumbangan-sumbangan penting dan tokoh-tokoh pengamal perubatan Islam.Sementara itu pula terdapat beberapa buah buku karangan orang barat yang kononnya menulis tentang perubatan Islam, tetapi sayangnya tidak memberi gambaran yang begitu tepat akan fakta-fakta yang sebenarnya.misalnya ada beberapa “ pendapat” dari Barat yang mendakwa bahawa perubatan Islam Arab hanyalah tiruan dari Tamadun Yunani Purba semata-mata, dan peranan orang Arab pada masa itu hanyalah sebagai pengawet atau penyimpan ilmu-ilmu purba ini untuk diserahkan atau dipindahkan kepada orang Barat untuk perkembangan selanjutnya.
Pada mulanya ilmu ini telah dicedok dari pengaruh Tamadun Kuno dan kemudiannya di majukan lagi sejajar dengan perkembangan Tamadun Islam.Unsur dan pengaruh kuno itu kebanyakannya berasal dari ilmu perubatanYunani atau system perubatan Hippocrates dan juga amalan-amalan perubatan dari China dan India
Agama yang beranika corak telah juga termasuk di dalam pemerintahan Islam, umpamanya mazhab-mazhab Kristian seperti Koptic di Mesir, Sabeen di Syria, Nestorian di Parsi, serta Hindu di India dan golongan Yunani di merata ceruk rantau pemerintahan Islam.Agama-agama ini bukan sahaja mempengaruhi bangsa Arab sendiri tetapi juga telah menyumbangkan unsur-unsurnya yang tersendiri dalam membentuk sistem yang di kenali sebagai perubatan Islam.Tokoh-tokoh yang terkenal dan ternama dengan kegeligaan pemikiran dan falsafah serta amalan mereka telah terus mengevolusikan dan memberi satu bentuk dan corak tersendiri kepada sistem ilmu perubatan Islam seperti Ibnu Sina, Al-Razi dan Harith Ibnu Kaladah. Sumber-sumber dari Parsi dan Hindu juga merupakan asas pengajian umat Islam pada masa itu. Dari arus-arus sejarah inilah unsur-unsur ilmu perubatan Islam mula bertunas dan ini dipadankan pula dengan prinsip-prinsip ajaran Islam.
Kemajuan fikiran perubatan yang berasaskan prinsip-prinsip penganalisaan dan pengalaman yang dibentuk dari konsep aliran Yunani.Dari pusat perubatan Empayar Rom yang begitu gemilang pada masa dahulu lahir pula satu puak baru yang dibangkitkan oleh puak Nestorian.Pengasas pusat Ilmiah Nestorius, yang merupakan “patriach” (pengetua) Constantinople.
pada awal abad ke-5 M telah di usir dan meninggal dunia di Mesir pada tahun 440 M.Kini pengikut-pengikutnya menubuhkan pusat-pusat pengajian perubatan di Edessa dan Nisibis yang telah
berkembang.Setelah ditindas kerana kepercayaan keagamaan mereka dan diusir dari Syria mereka berhijrah ke negara Parsi pula yang menjadi tempat tertubuhnya satu pusat pengajian perubatan yang bertapak di Jundishapur dan melahirkan ramai doktor-doktor ternama seperti dari keluarga Bakhtischu dan berhijrah pula ke Baghdad.
Apabila orang-orang Arab disatukan di bawah pemerintahan Islam dan seterusnya menewaskan Syria dan Parsi mereka menemui tamadun ini.Jelasnya sebelum ketibaan Nabi Muhammad telah pun ada dikalangan orang Arab.Kuasa Islam telah bertapak dari tebing Sungai Indus sehingga ke pergunungan Caucasus yang menyelubungi hampir ke seluruh Afrika Utara dan Sepanyol Selatan termasuk Sardinia dan Sicily.
Dalam masa yang sama hospital-hospital di bian di Baghdad, Damsyik, Kaherah dan Cordova.Tokoh –tokoh lain ialah Ibnu Sina (Avicenna) .
Ibnu Sina telah terkenal semasa berumur 16 tahun lagi.Sejak 1/3 kurun ke-19 lagi, sebahagian besar daripada doktor di Eropah telah mempelajari daripada bukunya Al-Qanun Fit Tib (Undang-undang hal perubatan).Beliau adala orang pertama sekali mengenali tentang domain daripada psikologi dan telah mengendalikan 15 jenis penyakit dan telah menghuraikan 760 bentuk penyakit yang di kenali sebagai Tuberculosis (T.B) .Penyakit bengkak (dalam paru-paru) dan berbagai penyakit bengkak yang lain yang dikatakan ‘Rahkan’ dan beliau juga telah membuat penyelidikan dalam bidang neurologi.Beliau wafat pada tahun 1036 M/426H
Ibnu Rusyd (Arerros) telah menulis buku perubatan yang komprehensif yang bertajuk “Kulliyat Fi al Tibb”.Ia diterjemahkan ke dalam bahasa Latin pada 1225M dengan nama “Colligent”
yang memberi ulasan secara terperinci tentang anatomi, fisiologi, simptom-simptom, penyakit serta rawatannya, ubat-ubat makanan dan pemeliharaannya.Disamping itu beliau turut menulis 14 ulasan tentang –karya Galen
2) Pendidikan
Dalam lapangan pendidikan pula, Khalifah al Hakam meemperbaiki dan memperluas gedung Universiti Cordova yang diasaskan oleh Abdul Rahman III, bertempat di Istana al Zahraa’.Pada masa yang sama al Hakam Universiti ini merupakan pusat pengajian yang terbesar di dunia.Ia dikunungi oleh orang-oraang Eropah, Afrika dan Asia, slain dari penduduk Sepanyo sendiri.Beliau mengundang para sarjana dari sebelah Timur dan menggaji mereka untuk berkhidmat sebagai tenagaa pengajar di Universiti Cordova.
Selain daripada itu, Kota Cordova mempunyai perpustakaan yang lengkap.Beliau menyuruh orang-orang mencari buku-buku di seluruh dunia Islam untuk disimpan di perpustakaan Cordova.Menurut cerita, buku di perpustakaan itu berjumlah 400, 000 jilid.Pada masa itu di sebelah Timur terdapat seorang ulamak dari keturunan Amawiyah yang bernama al Asfahani sedang mengarang bukunya “al Aghani”.Al Hakam memesan buku itu dengan mengirim wang sebanyak 1000 dinar kepada pengarangnya.
3) Pembangunan
Pemerintahan Abdul Rahman III dan dua orang khalifah yang sesudahnya adalah merupakan satu zaman keagungan kerajaan Islam Sepanyol.Kota Cordova adalah merupakan sebuah kota yang terkenal di Eropah kira-kira pada abad yang ke-10.Cordova merupakan salah satu dari tiga pusat kebudayaan, selain dari Baghdad dan Konstantinople.Pada waktu itu jumlah rumah di Kota Cordova adalah sebanyak 113, 000 buah, kota depannya ada 21 buah, perpustakaan 70 buah, kedai-kedai buku dan masjid tidak terhitung banyaknya dimana ianya menadi faktor yang menyebabkan kota Cordova menjadi harum diseluruh dunia.Jalan –jalan di Cordova di bubuh batu dan diterangi oleh lampu-lampu berbanding denagn Kota London yang hanya tujuh ratus tahun kemudian beum terdapat satu lampu pun yang menerangi jalannya.Dan Kota Paris beberapa ratus tahun kemudiannya masih tetap berlumpur.
Abdul Rahman Al Dakhil mendirikan sebuah masjid pada tahun 788 M, dua tahun sebelum beliau meniggal dunia.Masjid itu didirikan di Cordova dan kemudiannya masjid itu diperbesarkan oleh pengikut-pengikutnya atau penggantinya.
4) Pertanian dan perindustrian
Orang-orang Arab telah memasukkan ke Sepanyol sistem pertanian yang sistematik.Mereka menggali terusan-terusan, penanaman anggur, padi, buah delima, limau manis, tebu kapas dan kunyit.Di daerah lembah sebelah tenggara gunung Pyraness terdapat tanam-tanaman gandum yang hidup subur kerana keadaan yang hawa sesuai didaerah itu dan tanah yang subur.Di sini juga terdapat kebun-kebun zaitun dan buah-buahan lain yang ditanam oleh penduduk.
Kemajuan pertanian itu adalah merupakan jasa-jasa orang Arab dan Islam Sepanyol terhadap negeri Sepanyol.Sampai sekarang tanaman-tanaman di Sepanyol masih bercorak Habsyi (Moor)
Salah satu tanaman yang terkenal ialah taman yang disebut Generalife suatu kata yang berasal dari bahasa Arab “Jannatul A’rif’ iaitu taman kepada sebuah Villa.Ia adalah merupakan gedung yang melingkari gedung al Hamra yang terkenal itu.Taman tersebut terkenal kerana rendang pohon-pohonnya, air terjunnya yang menarik dan angin yang berhembus dengan sepoi bahasa, I di buat dalam bentu bertangga seperti gedung-gedung komidi Yunani Purba.Tanahnya di basahkan dengan parit yang menimbulkan berpuluh-puluh air terjun.Kemudian, airnya menghilang dicelah-celah pepohon bunga dan semak yang terdapat di sekitarnya.
Hasil pertanian dan industri di perdagangakn sampai ke Asia Barat, terus ke India.Perdagangan di Sepanyol waktu itu sama sibuknya dengan Baghdad Mesir dan Mekkah.Hasil dari perindustrian dan pertanian Sepanyol pada waktu itu melebihi keperluan dalam negeri.Sevilla mengeksport kapas, buah zaitun dan minyak, serta mengimport hamba sahaya dari Mesir dan biduan yang cantik dari Eropah.Malaga dan Jaen mengeksport kunyit, batu marmar dan gula.
5) Ekonomi
Menurut P.K.Hitti dalam bidang kewangan dan kemakmuran, belum pernah Sepanyol dapat mengecap seperti itu sebelumnya.Menurut beliau pendapatan negara pada waktu itu berjumlah 6, 245, 000 dinar, yang di gunakan untuk:-
-1/3 untuk ketenteraan
-1/3 untuk kerjaraya (pembangunan)
-1/3 untuk di simpan dalam perbendaharaan negara
Di mana itu semua adalah hasil dari kemajuan perdagangan dan pertanian dalam negara itu.
6) Matematik
Pengaruh falsafah Yunani dan Mesir sangat nyata dalam Rasa’il.Secara terang, Ikhwan memuji Pithagoras dan mazhabnya dalam mentafsirkan hubungan alam dan nombor:keistemewaan nombor 4 dikaitkan dengan 4 unsur penting ciptaan Tuhan iaitu udara, api, air, tanah.Teori yang mengatakan alam ini tebentuk daripada 4 unsur dipelopori oleh Empedokles (490-430SM) .Pithagoras dan pengikut-pengikutnya sangat memuliakan ilmu matematik dan ilmu ini menjadi syarat untuk mendalami ilmu falsafah.Ikhwan mengulangi perkara ini dalam Rasa’il dan falsafah yang sama dipegang oleh ahli-ahli falsafah Yunani seperti Plato, Aristotle dan Markus Sisero (mati 43SM)
Pandangan Ikhwan tentang kedudukan matematik, nombor dan falsafah ini memperlihatkan pengaruh falsafah Yunani dan Mesir.Plato (Aflatun, mati 347SM) Aristoteles (Aristotle mati 322SM) , misalnya menjadikan matematik sebagai syarat mutlak untuk mempelajari falsafah.Plato dikatakan telah meletakkan papan tanda di pintu masuk akademinya yan tertera dengan kata-kata:Sesiapa bukan ahli geometri jangan sekali-kali masuk.Pithogoras sangat mementingkan falsafah nombor kerana menurutnya nombor menggambarkan semua kejadian alam.Misalnya, jirim manusia terbentuk daripada air dan tanah mengikut nisbah tertentu dan nisbah ialah nombor, manakala nombor menggambarkan hakikat sesuatu.Pemahamanmengenai nombor bermakna pemahaman mengenai hakikat sesuatu.
Ahli-ahli falsafah Yunani ini juga tidak dapat dipastikan mempunyai hubungan dengan mana-mana agama atau mereka berpegang kepada falsafah akal semata-mata, kerana terdapat hubungan penduduk Haran, tempat bertapaknya mazhab Pithagoras dengan ajaran Nabi Idris (a.s)
Ahli matemati Islam juga menonjolkan matematik sebagai unsur penting falsafah kerana matematik menghimpunkan dua unsur lain yang penting dalam diri seeorang manusia, iaitu akal dan latihan (irtiadah) .Matematik bukanlah matlamat akhir falsafah tetapi satu jalan ke arah mencapai penyempurnaan jiwa insan dengan mentasawurkan sagala perintah (agama) , membenarkan segala hakiakat yang berbentuk teori (nazariyyah) dan amali dengan segala kesungguhan dan keupayaan manusia.Satu hal yang jelas tentan hubungan matematik dan agama ialah pengunaan ilmu ini untuk menentukan arah kiblat, waktu solat, tahun, bulan, dan hari, perjalanan matahari, bulan, bintang dan seumpamanya.Malah banyak tajuk dalam figh Islam memerlukan ilmu ini sama ada secara langsung atau tidak langsung seperti urusan perniagaan, zakat, pusaka, waksiat, persyarikatan, pinjaman, sewa-menyewa, pajak dan seumpamanya.Tidak hairanlah jika Imam al-Ghazzali (kurun ke-11/12M) meletakkan matematik setanding dengan ilmu perubatan dan mempelajari kedua-duannya merupakan fardhu kifayah bagi umat Islam.Beliau menganggap matematik ialah ilmu yang boleh dicapai oleh akal.
Keistimewaan matematik sebagai alat mengasah ketaaman akal manusia diperaku oleh ali matematik termasuk ahli matematik Islam.Sebgai contoh, Ibnu Khaldun menggambarkan geometri sebagai suatu ilmu yang memberi faedah besar kepada ahlinya, memberi cahaya kepada akal, mengutakan fikiran kerana sesungguhnya pembuktianmatematik keseluruhannya merupakan suatu keterangan yang tersusun kemas lagi indha.Beliau sendiri mengakui bahawa salah satu hobinya ialah mencari pasangan nombor karib (al-mutahabbah) .
KESIMPULAN
Pengaruh tamadun Islam ke atas masyarakat Eropah adalah banyak antaranya perubatan, pendidikan, perindustrian, ekonomi dan matematik.Antara faktor-faktor yang menyebabkan perkembangan pesat masyrakat Eropah pada ketika itu antaranya ialah hubungan diplomatik diantara masyarakat Islam dan masyarakat Sepanyol di Eropah.Senario ini menunjukkan betapa luasnya pengaruh tamadun Islam dan sumbangannya terhadap dunia.Oleh sebab itu seharusnya kita menyedari betapa pentingnya kita mempelajari dan memahami sejarah tamadun dunia.
No comments:
Post a Comment